10 november 2013

DONUTS | Deel II

Het is tijd voor het spannende vervolg op deze post. Hoe is het verder gegaan met mijn donut reis?
Ik besloot om gewoon back to basics te gaan en dit recept van de Albert Heijn website te gebruiken. En ik moet zeggen, het ging een stuk beter!



Wat heb je nodig:
250 gram broodmix voor witbrood
100 gram boter
1 losgeklopt ei
1 zakje vanillesuiker
100 ml melk
50 gram zeer fijne tafelsuiker

Doe de broodmix in een kom en smelt 25 gram van de boter in een pan. Roer de gesmolten boter, het losgeklopte ei en de vanillesuiker door de melk. Schenk het melkmengsel bij de broodmix en kneed het met een mixer of met je handen tot een soepel niet-plakkend deeg.
Verdeel het deeg in 12 porties en maak er donut vormen van. Laat het deeg 30 minuten rijzen totdat de omvang is verdubbeld. Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden.

Bak de donuts in het midden van de oven in 15 minuten gaar. Smelt de rest van de boter en doe het in een grote schaal. Dompel de donuts na het uit de oven halen in de boter, totdat ze helemaal bedekt zijn. Doe de fijne suiker in een (plastic) zak, voeg de donuts toe, sluit de zak en schudden maar! Als je de donuts uit de zak haalt zijn ze allemaal bedekt met een dun laagje suiker.

Het resultaat:
Ik weet niet wat het is met mij en het rijzen van deeg, maar het wil niet lukken! Ook al waren ze weer wat dicht van textuur, de donutsmaak kwam al meer naar voren. Als het deeg wel had gerezen was het zeker een winnaar geweest!
Misschien gooi ik er ooit nog een poging tegenaan, maar voor nu heb ik mijn maag vol van donuts!

Fijne zondag!
♥ Lonneke



1 opmerking:

  1. Donuts... Mjum! Ik ben gek op de donuts van de Ikea. Eigenlijk heb ik er uberhoud nog nooit over nagedacht om ze zelf eens te maken. Wel een leuk projectje, maar zo te lezen niet een heel makkelijke.. Wel een uitdaging! Ze zien er trouwens wel heel erg lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen