26 februari 2014

BOEKEN | Januari & Februari

Aan het begin van het jaar had ik in mijn Goede Voornemens-post verteld dat ik dit jaar meer en regelmatiger wil lezen. Voor school (en vrije tijd) zit ik veel achter de computer en lezen is dan iets wat je lekker zonder scherm kan doen.
De afgelopen maanden heb ik niet heel veel gelezen, maar ik vind het toch leuk om een overzichtje te geven.

A Dance with Dragons heb ik op m´n telefoon gelezen, dus daarom staat hij niet op de foto
De Boeken:
A Dance With Dragons door George R. R. Martin
HhhH door Laurent Binet
A Room of Ones Own door Virginia Woolf
De Caravaggio Kunstgreep door Noah Charney

A Dance With Dragons heb ik aan het begin van januari uitgelezen, dus het is een beetje wazig voor me wat er ook alweer allemaal gebeurde. In ieder geval is dit het laatste gepubliceerde deel van A Song of Ice and Fire. En ik weet nog dat ik het niet leuk vond om te moeten wachten tot het vorige deel, toen ik dit boek uit had. 
Het is wel lastig om alle personages bij te houden, maar elke verhaallijn is weer boeiend op zijn eigen manier. Binnenkort begint het nieuwe seizoen van Game of Thrones weer, dus hoeven niet al te lang zonder ons geliefde Westeros te zijn!

HhhH had ik een keer meegenomen uit een kringloopwinkel, omdat ik had gehoord dat het een heel goed boek was. En ik moet zeggen: het was best wel een prima verhaal. Het gaat over de Tweede Wereldoorlog en dan vooral de aanslag op een hoge Nazi-officier. 
Binet verteld het verhaal niet echt als auteur, maar als onderzoeker. Op een aparte manier speelt hij zelf ook een rol in het verhaal en dat maakt het heel bijzonder.
 Ik kan het je zeker aanraden als je houdt van boeken over de oorlog en literatuur je niet echt afschrikt. De hoofdstukken zijn heel kort, dus het is een makkelijk boek om in de trein te lezen.

A Room of Ones Own is eigenlijk een speech die Virginia Woolf een keer heeft gegeven voor een groep vrouwen. Ik moest hem vorig jaar lezen voor een vak op de universiteit en vond het echt een hele inspirerende tekst en daarom wilde ik hem dit jaar nog een keertje lezen. 
De tekst gaat over hoe het komt dat vrouwen in de positie zijn gekomen waar ze nu in zitten (het boek is gepubliceerd in 1929) en welke rol de man daar in speelt. Woolf neemt je heel vloeiend mee in haar gedachten en dat leest heel erg prettig. 
Als je geïnteresseerd bent in feminisme is dit een goede tekst om eens te lezen, omdat je geprikkeld wordt de wereld eens van een andere kant te bekijken

Op het moment dat ik dit schrijf heb ik De Caravaggio Kunstgreep nog niet uit. Ik kreeg het van mijn moeder, want, ja, Caravaggio- kunstgeschiedenis- Lonneke. De achterkant beloofde een boek in de trant van Dan Brown en dat is toch wel een van mijn guilty pleasures. 
Ik ben nu ongeveer op twee derde van het boek en ik heb nog steeds het gevoel dat het nog moet beginnen. De schrijver probeert té veel op Dan Brown te lijken qua schrijfstijl en dat leest heel erg irritant. Ook zijn er iets van vijf of zes hoofdpersonages, echt om gek van  te worden. Dit doet George Martin dus ook, maar zijn personages zijn heel verschillend van elkaar. In dit boek is het steeds ongeveer hetzelfde type mens, vrij saai.
Ik denk dat ik het boek nog wel ga uitlezen, maar het blijft zeker weten bij deze ene keer.

In maart hoop ik me ook weer door een stapeltje heen te kunnen werken. Ik heb wel zin om wat meer van John Green te lezen, aangezien The Fault in our Stars best wel bijzonder was.

♥ Lonneke




Geen opmerkingen:

Een reactie posten