15 februari 2014

Less Mess? Yes!

In dit artikeltje had ik het al even genoemd, maar ik ben dus aan het declutteren.
Ik kwam erachter dat ik heel veel spullen had die helemaal niet in mijn leven pasten en alleen maar ruimte innamen. Tijd om de bezem door alle krochten van mijn kamer te halen en streng te zijn over wat wel en wat niet mocht blijven. Mijn doel voor 2014 is om minimaal 100 dingen weg te doen. Zoals het er nu uit ziet ga ik dat wel halen.
Helaas voor mijn familie, en in het bijzonder mijn ouders, kon ik me niet tot alleen mijn eigen kamer beperken en moest ook het ouderlijk huis er aan geloven. Tja, soms heb je gewoon een opruimbui!


En wat is nu het resultaat van een ultra-weggooi-actie? 
-Ten eerste heeft nu alles wat ik heb een goede plek. Mijn knutselspullen lagen eerst niet eens in mijn kamer, maar heel ergens anders. Nu kan ik er makkelijk bij. En als alles een vaste plek heeft, is het ook weer makkelijker op te ruimen.
-Door te zien wat je weggooit weet je ook wat je beter niet meer moet kopen. Mijn zwakheden zijn kleren die heel leuk zijn maar net niet goed passen (wel kopen, uiteindelijk toch niet dragen) en grappige action impulsaankopen (mega bellenblaas, toverstaf met geluid...).
-Het besef dat je zoveel hebt, helpt ook bij het maken van beslissingen op het gebied van aankopen doen. Zoals als je weet hou ik heel veel van de kringloop, maar doordat alles zo goedkoop is kom je vaak met onnodige spullen thuis. Nu heb ik een lijstje met dingen die ik wil, als ik iets van het lijstje vind mag ik het kopen.


Dit klinkt misschien allemaal heel streng en sober, maar ik ben ook maar een mens (duh). Ik ga proberen dit vol te houden tot Koningsdag en als het bevalt kan ik altijd nog kijken of ik ermee wil doorgaan. 



Voor degenen die de uitdaging ook willen aangaan heb ik nog een paar tips:
- bezuinig niet op herinneringen! Je hebt vast ook dozen vol met papier van de basis- en middelbare school. Hoe graag ik die ook liever weg wil hebben, ik doe het niet. Herinneringen kan je niet nog een keer maken en eerlijk is eerlijk, elke keer als je die dozen opentrekt is het leuk om alles weer een keer te zien.
- doe het stukje bij beetje. In een keer je hele kamer uitpakken op de vloer klinkt als een goed idee wanneer je eraan begint, maar zodra alles daadwerkelijk op de grond ligt... Doe het daarom kast voor kast en la voor la. Als je geen zin meer hebt kun je snel stoppen en de troep blijft overzichtelijk.
- zet nog goede spullen op Marktplaats of Ebay. De kans op een extra zakcentje is motiverend om door te gaan met opruimen!
- het is altijd een goed idee om een 'twijfel-doos' te maken. Doe er spullen in waarvan je nog niet zeker of je er zonder kan, zet hem een maand weg en kijk dan wat je van de inhoud vindt. Niets gemist? Dan kan je waarschijnlijk alles wegkieperen!
- bij de HEMA en IKEA verkopen ze allemaal leuke dozen en ander organisatie spul. Trakteer jezelf op een set vrolijke bakken voor je vers georganiseerde kamer. 


Ik verbaas me erover dat ik zoveel te vertellen heb over het opruimen van een kamer... Ben ik nu een opruim-enthousiast? Is dit nu mijn hobby? *begin identiteitscrisis*
Zodra ik mijn doel bereikt heb of halverwege ben zal ik weer een update geven. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad! 



♥ Lonneke

Alle foto's zijn van WeHeartIt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen