5 september 2014

Healthy Snack | Free People Cookies

Via Pinterest kom ik een hoop recepten tegen die ik echt nog een keer wil uitproberen. Jammer genoeg moet je voor veel baksels speciale dingen in huis halen die je daarna nooit meer gebruikt. Maar dan is hier het Free People koekje (niet de echte naam, maar het recept komt van hun blog). Het recept belooft dat je hier alleen bananen en havermout voor nodig hebt + alles wat je besluit door het 'deeg' heen te gooien. Ik was sceptisch of het zou werken, maar jongens wat een succes zijn deze dingen!
Dit is wat je nodig hebt: drie bananen, havermout en vulling. Ik gebruikte rozijnen en pure chocolade deze keer, maar je kan natuurlijk experimenteren. Met amandel of hazelnoot lijken ze me ook heel lekker. 
Je prakt de banaan fijn en gooit daarna de havermout erbij. In het originele recept zeggen ze 'one cup of oats'. Ik heb echt geen flauw idee hoeveel een cup is, dus ik heb een kleine beker bijna tot de rand gevuld en dat erbij gemikt. Het maakt ook niet precies uit, als het eindresultaat lijkt op koekjesdeeg: niet te nat, maar ook niet te droog. Als het deeg te droog is kan je er altijd nog een stuk banaan bijgooien en als het te nat is nog wat havermout. Lekker makkelijk. Als je mengsel goed is kun je je extra ingrediënten er ook bij gooien.
Verdeel het mengsel in bolletjes op een bakplaat bekleed met bakpapier. Van mijn beslag kon ik 19 koekjes maken. Maak ze vooral niet te groot, want vanwege de havermout vullen ze best wel. Deze zijn ongeveer vijf bij vijf centimeter.
Doe de bakplaat in een voorverwarmde oven voor 15 minuten op 180 graden. De koekjes worden als het goed is een beetje bruiner, maar niet knapperig, dus maak je daar geen zorgen over.
Even laten afkoelen en voilá geniet van de gezondste koekjes die je ooit zal maken! Ze vullen heel goed, dus ik neem ze vaak mee naar school om snel te eten tussen de lessen door. Dit recept kan ook glutenvrij worden gemaakt, hiervoor gebruik je glutenvrije havermout in plaats van gewone. 
Ik heb dit recept al twee keer gemaakt en ik ben alweer nieuwe combi's aan het verzinnen. Hoera voor makkelijke recepten!

♥Lonneke


1 opmerking:

  1. Wat zien die er lekker en mooi uit! Daar zou ik mijn vriend heel blij mee maken. :) Liefs

    BeantwoordenVerwijderen